Design Literacy Course
A Recorded Course

Design Literacy Course

سواد دیزاین رویکرد جدیدی در دیزاین است. رویکردی که به جای مبانی هنرهای تجسمی، دیزاینرها با دانش‌هایی چون فیزیولوژی چشم و ذهن، روانشناسی خودآگاه و ناخودآگاه، ارتباط‌شناسی، شخصیت‌شناسی و نشانه‌شناسی دیزاین کنند.

مدرس این دوره تورج صابری‌وند است. او ویژال دیزاینر و برنده جوایز دیزاین در ایران، ایتالیا، آلمان، انگلیس و امریکا بوده، در سمینارهای دیزاین سخنرانی کرده، برندهای رایتل، بورس تهران، علی‌بابا، کارگزاری مفید، کارگزاری فارابی، اسکای‌روم، بیمه سینا، بانک آینده، فرابورس، کاریزما، آسیاتک، نکسا، یاکس، لافارر، مل‌اند‌موژ و برندهایی دیگری نقاط مختلف جهان را دیزاین کرده است. او اینک در فرانسه زندگی می‌کند و دوره‌های سواد دیزاین را آنلاین آموزش می‌دهد.
ویديوی جلسه نخست
Touraj Saberivand
مدرس دوره سواد دیزاین تورج صابری‌وند است و  این دوره را به طور آنلاین پیش می‌برد.
او برنده جوایز  دیزاینی در ایران، ایتالیا، آلمان، انگلیس و امریکا بوده، در TEDx سخنرانی کرده، برندهای رایتل، بورس تهران، علی‌بابا، کارگزاری مفید، کارگزاری فارابی، اسکای‌روم، بیمه سینا، بانک آینده، فرابورس، کاریزما، آسیاتک، نکسا، یاکس، لافارر، مل‌اند‌موژ و بیش از ۱۰۰ پروژه دیگر  در نقاط مختلف جهان را دیزاین کرده است.

The syllabus of the Design Literacy

Communication Process

دیزاین بدون نوشتن فرایند ارتباطی فقط یک حدس و گمان پر خطاست.  برای دیزاین موفق ضرورت دارد که پیش از ایده‌پردازی‌، دیزاینرها بتوانند ساختار ارتباط تصویری یک دیزاین را تدوین کنند. تدوین فرایند ارتباطی یک دیزاین، منجر به خلق ایده‌های دیزاین خواهد شد. این فرایند به شیوه کدگذاری توسط دیزاینر و کدگشایی توسط مخاطب می‌پردازد. تمام پروژه‌‌های دیزاین با تدوین فرایند ارتباطی شروع می‌شود.

Design without articulating the communication process is merely a flawed guess. Successful design necessitates designers to articulate the visual communication structure prior to ideation. Articulating the communication process of a design leads to the creation of design ideas. This process involves encoding by the designer and decoding by the audience. All design projects begin with articulating the communication process.

Visual Semiology

مخاطب به خاطر ماهیت دیزاین و زندگی شلوغ امروز رنگ‌ها و  فرم‌ها و تصویرها راتفسیر نمی‌کند، آن‌ها را لحظه‌ای می‌بیند، یا می‌فهمد یا از کنار آن به سرعت عبور می‌کند. معنای نشانه‌ها را از پیش می‌داند، یا نمی‌داند، به هر حال هیچ تاملی در آن‌ها نمی‌کند. این‌جاست که ضرورت دارد دیزاینرها با دانستن مبانی‌ نشانه‌شناسی بتوانند دیزاین‌هایشان را درست کدگذاری کنند و کدهای تصویری مناسبی را انتخاب کنند.

Due to the nature of design and the busy life of today, the audience does not interpret colors, forms, and images; they either see them momentarily, understand them, or quickly pass by them. They either know or do not know the meanings of signs, but in any case, they do not dwell on them. This is where it is necessary for designers to be able to encode their designs correctly by knowing the fundamentals of semiotics and choosing appropriate visual codes.

Personality Analysis

مخاطب با دیدن دیزاین‌ها شخصیتی از آن دیزاین برداشت می‌کند، آن دیزاین را در  ذهن خود طبقه‌بندی می‌کندو جایگاهی را به آن اختصاص می‌دهد. دیزاینر باید یک متدولوژی مشخص از شخصیت‌ها داشته باشد و پیش از دیزاین، شخصیت دیزاین را انتخاب کرده باشد و دیزاین را بر اساس آن پیش ببرد.

The audience forms an impression of a design by seeing it, categorizing it in their minds, and assigning it a place. The designer must have a specific methodology of personalities and should choose the personality of the design prior to designing it, then proceed with the design accordingly.

Processing Fluency

روانی پردازش در دیزاین  به شکلی از روانی گفته می شود که مخاطب می توانند اطلاعات بصری را درک، تفسیر و هدایت کنند. دیزاینرها نه بر اساس سلیقه بلکه بر اساس آن چه که ذهن مخاطب نیاز دارد میزان سادگی و پیچیدگی را نتظیم می کند. علاوه بر این میزان اطلاعات و چهار نوع سادگی و پیچیدگی تعیین می کند که دیزاین چه نوعی از دیزاین را باید دنبال کند. یک دیزاین موفق با به حداقل رساندن بار شناختی و به حداکثر رساندن درک، تجربه، تعامل و حفظ کاربر را افزایش می دهد.

Processing fluency in visual design refers to the ease with which individuals can understand, interpret, and navigate through visual information. It encompasses clarity, simplicity, and coherence in design elements, making it easier for viewers to process and comprehend the intended message or content without unnecessary cognitive effort. A visually fluent design enhances user experience, engagement, and retention by minimizing cognitive load and maximising understanding.

Eye & Mind Connection

آن چه که این دیزاین را مهم تر می کند، این که دیزاین فقط با چشم مخاطب ارتباط ندارد، بلکه  چشم تنها ورودی تصویرها به ذهن است. پس اهمیت پیدا می کند که دیزاینر با چگونگی ارتباط چشم و ذهن آشنا باشد.
برخلاف آن‌چه که در زمان‌های گذشته تصویرها را یک فریم در نظر می‌گرفتند، امروز می‌دانیم که چشم مخاطب در یک دیزاین حرکت می‌کند و حرکت زمان‌ نیاز دارد. پس زمان در دیزاین به موضوع مهمی تبدیل می‌شود. دیزاینرها برای دیزاین کردن باید بدانند  که مخاطب چه مدت زمانی را  باید در یک دیزاین سپری کند و چه حرکت‌ها و چه توقف‌هایی باید داشته باشد تا نگاه بیننده را به صورت هدف‌مند مدیریت و راهبری کند و تأثیر دیزاین را افزایش دهید.

Contrary to the past, where images were considered as static frames, today we understand that the viewer's eye moves within a design and that movement requires time. Therefore, time becomes an important aspect in design. Designers need to know how long a viewer should spend on a design and what movements and pauses should occur to effectively manage and guide the viewer's gaze, thus enhancing the impact of the design.

Posts on Design Literacy

سرفصل‌های دوره «سواد دیزاین»

ارتباط‌‌شناسی

دیزاین بدون نوشتن فرایند ارتباطی فقط یک حدس و گمان پر خطاست.  برای دیزاین موفق ضرورت دارد که پیش از ایده‌پردازی‌، دیزاینرها بتوانند ساختار ارتباط تصویری یک دیزاین را تدوین کنند. تدوین فرایند ارتباطی یک دیزاین، منجر به خلق ایده‌های دیزاین خواهد شد. این فرایند به شیوه کدگذاری توسط دیزاینر و کدگشایی توسط مخاطب می‌پردازد. تمام پروژه‌‌های دیزاین با تدوین فرایند ارتباطی شروع می‌شود.

نشانه‌شناسی

مخاطب به خاطر ماهیت دیزاین و زندگی شلوغ امروز رنگ‌ها و  فرم‌ها و تصویرها راتفسیر نمی‌کند، آن‌ها را لحظه‌ای می‌بیند، یا می‌فهمد یا از کنار آن به سرعت عبور می‌کند. معنای نشانه‌ها را از پیش می‌داند، یا نمی‌داند، به هر حال هیچ تاملی در آن‌ها نمی‌کند. این‌جاست که ضرورت دارد دیزاینرها با دانستن مبانی‌ نشانه‌شناسی بتوانند دیزاین‌هایشان را درست کدگذاری کنند و کدهای تصویری مناسبی را انتخاب کنند.

شخصیت‌شناسی

مخاطب با دیدن دیزاین‌ها شخصیتی از آن دیزاین برداشت می‌کند، آن دیزاین را در  ذهن خود طبقه‌بندی می‌کندو جایگاهی را به آن اختصاص می‌دهد. دیزاینر باید یک متدولوژی مشخص از شخصیت‌ها داشته باشد و پیش از دیزاین، شخصیت دیزاین را انتخاب کرده باشد و دیزاین را بر اساس آن پیش ببرد.

مدیریت حرکت چشم

برخلاف آن‌چه که در زمان‌های گذشته تصویرها را یک فریم در نظر می‌گرفتند، امروز می‌دانیم که چشم مخاطب در یک دیزاین حرکت می‌کند و حرکت زمان‌ نیاز دارد. پس زمان در دیزاین به موضوع مهمی تبدیل می‌شود. دیزاینرها برای دیزاین کردن باید بدانند  که مخاطب چه مدت زمانی را  باید در یک دیزاین سپری کند و چه حرکت‌ها و چه توقف‌هایی باید داشته باشد تا نگاه بیننده را به صورت هدف‌مند مدیریت و راهبری کند و تأثیر دیزاین را افزایش دهید.

«ثبت نام در دوره «سواد دیزاین

این دوره ۱۰ جلسه دو ساعته ضبط شده، به مبلغ دوره ۳،۸ میلیون تومان ضبط شده است.
پس از ثبت نام  به تمام ویدئوها در یک مرحله دسترسی خواهید داشت. می‌توانید از طریق داشبورد آکادمی وند مستقیم با استاد در تماس باشید.
با ثبت نام در این دوره می توانید در جلسه های ماهانه سواد دیزاین شرکت کنید و به طور زنده با در جلسه های پرسش و پاسخ شرکت کنید.
پس از انجام پروژه، می توانید گواهینامه رسمی دوره را نیز دریافت کنید.


اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.


برای تکمیل ثبت‌نام، مبلغ ۲.۵ میلیون تومان را به شماره کارت 6219867010010946  به نام موسسه روندهای بین‌المللی ونـد انتقال دهید.
اگر کارت به نام خودتان است، نیازی به کار دیگری نیست، اما اگر کارت به نام خودتان نیست، لطفا در ایمیلی به ما اطلاع بدهید:
courses@vand.org
Something went wrong while submitting the form!
سرفصل‌ها و نظر دانشجویان درباره مفید بودن بحث‌ها
بحث های مربوط به فرایند ارتباطی
94.1%
بحث های مربوط به کد گذاری ها و نشانه شناسی
88.2%
بحث های مربوط به شخصیت دیزاین ها
88.2%
بحث های مربوط به میدان دید و حرکت چشم
100%
بحث های مربوط به سادگی و پیچیدگی
94.1%
بحث های مربوط به خودآگاه و ناخودآگاه
88.2%
بحث های مربوط فرم و به بازه نرمال و سلیقه
88.2%
Participants Testimonials

" نظرم راجع به دیزاین و طراحی متفاوت شده "

مرجان امیری

" نگرشی نو به دیزاین از منظر علمی است . پیش نیازی علمی که اگر ندانیم دیزاین کردن و هدایت دیزاین به سمت مقصد مناسب بسیار دشوارتر خواهد بود "

ریحانه اکبری

"دوره ای متفاوت و علمی و کارآمد"

محمد علی صادقی آزاد

" این دوره هر جلسه‌اش برای من مثل جلسات تراپى دردناك بود، از اين جهت كه می‌فهمیدم هر آن چيزى كه فكر مي‌کردم می‌دانم، اشتباه بود "

صبا موسوی

" مباحث بسیار جالب و کاربردی در زمینه دیزاین ، اصول و قواعد پروسه دیزاین، کلمات کلیدی بسیار مفید برای مطالعه عمیق ترو سر نخ هایی برای دیدگاهی متفاوت تر "

محمد هادیان

" اکنون بسیاری از آنچه در دیزاین ها رخ داده و پیشتر درکشان نمیکردم را به شکلی واضح و البته مبتنی بر علم روز میفهمم "

سعید شعبانی

" تصور می‌کنم حتما دیزاینر‌های باسابقه و باتجربه، سراغ این دوره بیایند "

اشکان محرم‌زاده

" روش منسجم و مرحله به مرحله‌ای که برای دیزاین پیش گرفته شد خیلی برام جالب و کمک کننده بود "

زهرا ثقفی

" تقریبا همه موضوعات برایم تازگی داشت. مباحث دوره برایم انگیزه‌ی شد که بیشتر بخوانم و بیشتر روی سلیقه و سوادم کار کنم "

امین حسین علیپور

یک فرصت برای بازنگری و اصلاح فکر و ذهنمان نه تنها در مورد دیزاین بلکه در مورد سبک زندگیمان. چرا که در این دوره یاد گرفتم که برای دیزاین بهتر باید بهتر نیز زندگی کنیم.

ارسلان دارابی

"بسیار لذت بردم و آگاهی من خیلی بیشتر شد و خوشحال هستم که شرکت کردم"

مهشید محمدی